För anställda och aktiva inom Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland

Det här har upplevts positivt i förändringskommunikation

  • Kommunikationen är med från början, också i ledningsgruppen
  • Den egna personalen informeras först, efter det informerar man i offentligheten
  • Medier, förtroendeledamöter och andra intresserade kan få information, till exempel mellanrapporter, via webben
  • Man kommer överens om kärnbudskapen, till exempel ”Alla kyrkor kommer fortsättningsvis att användas”, ”Antalet arbetsplatser minskar inte”, och annat liknande
  • Man kommer överens om kärnbudskapen också med sina samarbetspartners, till exempel med organisationer, kommun och domkapitel
  • Det är viktigt att man gemensamt överenskommer om diskussionstillfällen och presskonferenser, också när saken är på hälft
  • Det är också bra att komma överens om insändare: vem svarar, vad och hur; man behöver också fundera på hur länge det lönar sig att föra en diskussion
Länktips:

Vår kyrka – gemenskap och delaktighet 2015, kyrkans strategi stöder också förändringskommunikation

www.kommunerna.net – se förändringsledning och information


Respons till sidansvariga

Tack för ditt feedback!

Sulje
Ämne Respons på den här sidan Allmän respons Feedback Namn E-post Jag vill bli kontaktad
Du kommer väl ihåg att ge din e-postadress ifall du vill ha respons!
Södra kajen 8, PB 210 00131 Helsingfors | Växel (09) 18021 | Sidkarta Respons till sidansvariga